NULL Skriv ut sidan - Mora (W) F:6 (1770-1772) Bild: 267 Nr 243 Brita Andersdotter

Anbytarforum

Titel: Mora (W) F:6 (1770-1772) Bild: 267 Nr 243 Brita Andersdotter
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2021-01-02, 10:45
Hej igen
har hamnat i ett skov med nekrologer där jag har väldigt svårt med prästens handstil vilket gör att jag kör fast. Jag har redan fått hjälp med att par som jag har haft svårt för att läsa och här kommer ytterligare en där jag är tacksam för hjälp med. Bifogar det jag lyckats läsa med de frågetecken jag har, liksom länkar till där texten finns. Och som vanligt väldigt tacksam för hjälp.

"Nämndemannen, välförståndiga Tysk Olof Olssons i livstiden, kära hustru och maka, hustrun Brita Andersdotter ifrån Vattnäs, är födder uti Risa 1733 den 20 November av ärliga och kristliga föräldrar av äkta säng. Fadern Anders Olsson och modern Ingeborg Ersdotter i benämnda by, ska ? ? ? kristelig ? befordrat henne genom det heliga dopet till församlingens gemenskap och nådens ? ? ? ?och yttermera? använt? sin kristliga plikt och skyldighet  på hennes tillbörliga uppfostran och undervisning i det goda ? att hon ifrån första barnaåren fått lära sin kristendom ? hon ägt en vacker och tillför??? kunskap. År 1755 då hon gick in uti sitt 22 ålders år, inträdde hon med sina föräldrars samtycke uti ett kristeligt äktenskap med sin i sorgen efterlevande man, nämndemannen förståndige Tysk Olof Olsson ifrån Vattnäs. ? hon lämnade sina föräldrars hus och ? honom i Vattnäs ? sin egen hushållning ? under ? 17 år? sammanlevnad uti kristlig kärlek, blivit av Gud välsignad med 5 barn, 2 söner och 3 döttrar av vilka en dotter är med döden avgången, de övriga ? ? ? ? sin kära moder till graven. Hennes leverne har varit både sedeligt och kristeligt som på hennes grav och mull ? ? Guds ord och herrans hus har i ? varit hennes ? ? ? ? ? ?   ? ? ? ? ? ? ?  sin man till glädje och sina efterlämnade barn till ett vackert ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?  Uti 6 veckors tid har hon varit med mycket lidande plågad av den gång? hetsiga febern plågad, och som intet hopp om förbättring ? ? sig , så beredde hon sig kristeligt och väl till sin skilsmässa ifrån världen, och fick ? med sin Gud äntligen ? ? sig och ett saligt slut i tisdags 8 dagar sedan, som var den 8 denna månad, då hon levat här i världen uti 39 år".

 
Mora (W) F:6 (1770-1772) Bild: 267   Nr 243  Brita Andersdotter

ArkivDigital: Mora (W) F:6 1770-1772 Bild 267