NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2010
Skrivet av: Annika Hjelm Hemmingsson skrivet 2010-05-16, 13:19
Hej.
Jag söker den ev. länken mellan min anmor Margareta(ev. Davidsdotter) Hake f.1719 i september,  
och David Davidsson Hake f.1693
 
David Davidssons far hette David Hindriksson Hake, var fältväbel och gift med Ingrid Johansdotter Pollack. De var bosatta i Sanna Järvsö och hade följande barn: Greta (Margareta) f. 1685, Sophia f. 1691, David f.1693, Tv. Barbro och Cathrina f.1697, Johannes f.1702 samt Henric f.1704.
 
Deras far, Fältväbel David Hindriksson Hake dör 1708 49 år gammal, men är noterad i db som gamble David Hake 69 år, alltså 20 år fel? Därefter går det inte att följa familjen. Två år innan hustrun dör 1740, återfinns hon i Sörbo Bollnäs, tillsammans med äldsta dottern Greta (Margareta) Hake.
 
Den Greta Hake är inte identisk med den Margareta Hake, som är min anmor, men jag misstänker att hon ev. kan vara faster till Margareta Hake den yngre. Då skulle hennes bror David Davidsson Hake f.1693, kunna vara far till den yngre Margareta Hake (f.1719), som även hon bodde i Bollnäs (Säversta).  
 
Puh... krångligt det här, med alla liknande namn, men hoppas att det framgår vad jag menar.
 
Har någon stött på den här familjen och kan bekräfta mina misstankar. Har funderat på det här flera år.
Vad tog de övriga barnen, men särskilt David vägen, vid faderns död? Är mina antagande helt fel? Hittar inget i kyrkböckerna, men kan ha missat något, då det har varit svårt att läsa vissa avsnitt.
 
Mycket tacksam för tips.
 
MVH Annika