NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-31, 16:42
Tjust hr 1733  v457246.b14550
§ 40 Erik Lillia har stämt Kristoffer Tranaeus för att få tillbaka pantbrevet på Näshult och sin obligation på det lån han tagit av Tranaeus. Tranaeus har vice versa stämt Erik Lillia för att utfå resterande 4 månaders ränta för de penningar Lillia haft till låns.
Sedan har de blivit förlikta på så sätt att Lillia har sålt Näshult skattegård till Tranaeus för 379 daler silvermynt och att Lillia njuter 3 års fri besittning på berörda hemman utan att erlägga ersättning till Traenaeus.
§75 Här har Tranaeus ångrat sig då en skog han trodde ingick inte gjorde det.  v457246.b14750
§161 Här har Lillia lånat pengar av länsman och skuldobligationen blir intecknad  v457246.b15230

Jag hittar tyvärr inte det mål du refererar till, Pernilla ("...obligation och pantförskrifvning som Major Erik Lillia med dess fru Christina M Schildt utgifvit d. 5 nov. 1726..."), men jag skulle gissa att det hör samman med §40. Erik Lillia har pantsatt Näshult mot ett penninglån. Men det tyder på att Lillia redan 1726 ägde Näshult och hans biologiska svärmor (?) dog ju inte förrän 1727, så då var det väl genom Lillia hon hamnade där...?

Tunalän hr 1733  v457628.b720
Här har Lillia lånat pengar igen, denna gång tillsammans med sin hustru och av kyrkoherden Nils Hiort. Tre lån har tagits och frälsehemmanet Bredshult har satts i pant för de samma. Ett lån har avbetalats, men inte de andra, och kyrkoherden vill därför uppbjuda sin pant vilket han får.

Raden under är det Georg Gustaf Schildt som har köpt Hökhult och Bredshult för 600 daler silvermynt och han får nu första uppbud. Dock skall han innan andra uppbud betala kyrkoherden de återstående 145 dalerna på lånet Erik L tagit av honom och ännu inte betalt.

Så tolkar jag dessa. Att Erik var tvungen att lämna bygden verkar ju inte otroligt, då han ser ut att ha varit en flitig låntagare av alla.

Nu får jag önska er ett Gott Nytt År!  :)