NULL Skriv ut sidan - SV: Överhogdal

Anbytarforum

Titel: SV: Överhogdal
Skrivet av: Christina Karlsson skrivet 2020-12-31, 12:36
Hej!
Tror att detta kan klassas som trådkapning, och ber om ursäkt ifall jag gör mej skyldig till regelbrott. Men jag provar ändå att ställa två frågor:


I svaren till den ursprungliga frågan mynnar svaren ut i en Per Jönsson, f i Överhogdal. Denne Per är bror till min ana på raka mödernet, Carin Jönsdotter.  Hennes mor Sigrid Pehrsdotter har jag inte lyckats finna någon födelsenotis eller föräldrar till.


Har någon hittat ytterligare information om denna Sigrid?


Frans Järnankar har angett att hon varit gift tidigare, men jag har följt de trådarna och inte hittat något om tidigare maken eller på angiven födelseplats.


Per Jönnson och Carin Jönsdotter (båda födda i Berg(Z)) har flera syskon, bl a en syster Kerstina som anges född 1748 i Ytterhogdal i fb.


Nu har jag fått en DNA-träff på såväl MtDNA som Family Finder på en kvinna i Jämtland som inte själv släktforskat. När jag följer henne på raka mödernet kommer jag som längts tillbaka till en Kerstina Jönsdotter som är gift med Olof Andersson i Vitvattskrogen. Denna Kerstina ska enligt Hfl vara född 1746 och dog 1827-06-26, men där finns inga uppgifter om var hon föddes.
"Min" Kerstina med föräldrar enl bif fil och syskonen Per och Carin m fl, är född 1748 Fb Berg (Z) C:1 sid 40/bild 41). Dvs två år senare. Men med tanke på namn, DNA-träffar och geografiskt område så torde detändå finnas en möjlighet att det är samma Kerstina. Att födelseåren diffar tycks inte vara helt ovanligt. Olof Andersson i Vitvattskrogen och hustru Kerstina Jönsdotters dotter Märta är t ex född 1777-11-03 enl Fb men står på annat ställe som född 1779 (eller också är jag dålig på att tyda).
”Min” Kerstina, med föräldrar enl bif, fil finns med i Frans Järnankars skrifter om Överhogdal, men [size=78%]han har angivit att några ytterligare uppgifter om Kerstina inte finns.
Har någon hittat något som kan sammanbinda dessa båda Kerstin-or?
Mvh
Christina Karlsson

[/size]