NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-31, 10:39
Tack Pernilla! Jag blev så förvirrad och fattade inte alls. Lite trög kanske så här på sista dagen av ett jobbigt år...  :D

Jag har sett förut att man tar "genvägar" och skrivit till exempel mormor i stället för styvmormor eller som i detta fall, mormors syster. Dessutom bodde ju uppenbarligen Katarina Felicita hos Katarina och inte hos Margareta Hedvig, vilket kanske också gjorde det mer naturligt att se henne som mormor. Lillia och hans fru hängde ju med Fock och hans fru under en lång tid, så jag tror att Katarina stod Katarina Felicita närmare än hennes biologiska mormor.
Rent instinktivt skulle jag säga att vi har hittat rätt scenario, men då fler källor vore önskvärt så är egentligen det mesta möjligt.

Har du gått igenom domböckerna för Tjust runt 1727? Behöver du "hjälp"? Jag kommer att börja jobba igen från och med imorgon och kan inte ägna mej så mycket åt "nöjen" som detta. Men fanken vad spännande det är!

Tyvärr fanns inget mer i Uddevalla Rådhusrätt om Margareta Hedvig. Antingen löstes det vid sidan om eller så fortsatte tvisten i Göteborg?

Jag håller helt med dej om att namnsättningen i familjen är väldigt intressant, även om dessa namn var vanliga i de kretsar det handlar om. Det som jag skulle vilja hitta, är namnet Felicita som ju sticker ut ordentligt.
Är inte hemma alls på forskning i Finland utan hankar mej fram hjälpligt för husbehov, och att börja forska på Narva gör att jag känner mej som en blind höna. Jag skulle kunna skumma igenom de domböcker Niklas så förnämligt hänvisade till, men jag kommer som sagt inte att ha så mycket tid. Och kvaliteten på bilderna gör mej och mina usla ögon gråtfärdiga...