NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-31, 08:11
Niklas, jag gör vågen för dej! Hurra vad du är bra! Och snabb! Inga hundra timmars arbete där inte...  ;)

Så vi har alltså Wilhelm Wadst/Wassenius gift med Margareta Krakou/Krakewitz i Narva som är änka 1695.
Första målet: Margareta vill att ett avgjort mål i Kämnärsrätten ska tas upp igen eller att hon skall få tid att överklaga till Hovrätten
Andra målet: Rådstugurätten säger sig inte kunna ändra ett beslut från Kämnärsrätten utan hänvisar tillbaka dit om parterna vill ha en ändring
(...tycker jag mej förstå, men det är usel kvalitet på fotot...)

Men Pernilla, jag förstår inte riktigt: "...Det ser troligt ut att dessa två är föräldrar till Felicitas W, och att Monicas teori om att Tunaläns häradsrätts upplysning om att Katarina Felicitas Lillias mormoder stod obegraven är felaktig/oprecis."

Det är ju precis detta scenario jag har varit inne på, att Katarina Felicita var dotterdotter till Margareta Hedvig men hamnade hos sin mormors syster, Katarina Krakou! "Så nej, jag vidhåller att den mest troliga modern till Felicita var Margareta Hedvig och att Felicita på något sätt hamnade hos sin moster Katarina för uppfostran."
Det jag varit helt osäker på är vem som var Felicitas far annat än att han var en Wadst.
Eller missförstår jag hur du menar? Jag blir lite förvirrad...

Vet någon av er vilket namn som var korrekt för Margareta Hedvig och Katarina, var det Krakou, Krakau, Krakow eller Krakewitz?