NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-30, 18:49
Hei Monica


Ja, att Margareta Hedvig och Katarina (samt Erik L) bor - enligt eniros karta - ca. 6 km ifrån varandra kan inte vara en tillfällighet. Förresten tog jag för givet i går att Nässhult/Näshult och Nästeshult var samma plats. Men på eniros karta finns dessa två egendomar precis vid sidan av varandra. Jag har sett på Hjorteds räkenskaper. Det betalades testamente för Margareta Hedvig 21/5 1727. Inga ledtrådar runt det. Inga införingar om gåvor till kyrkan från Margareta Hedvig åren innan hon avled. Har börjat att skumma Tjust häradsrätt runt 1727. Och försöker hitta nåt i Tunalän om Katarina Felicitas Lillia och Fnyrfall efter Katarina Krakou/Krakewitz död. K F Lillia fanns ju där 1745, men i november 1746 tror jag att det var hon och maken Johan Johansson Videgren/Vigren som fick sonen Johannes i Bredshult bro (Johannes Johansson, inga namn på föräldrar). Då var hustrun i Fnyrfall fadder. Detta var en Anna Brita Bolin (jungfru fr Syserum) gift 1743 i Tuna med Olof Hillman, handelsman från Vimmerby. Det bör finnas nåt om uppbud eller salubrev i häradsrättens handlingar, som kanske kan ge nåt mer?


När det gällar Narva har jag varit inne på tanken tidigare att A G Fock redan var gift med Katarina K när han återvände till Sverige. Hans tidigare hustru Maria Aminoff avled kanske där? Att denne Wilhelm Wassenius/Wadst (som inte verkar ha funnits i Gbg om man ser till avsaknad av omnämnanden i befintliga källor, och är inte medräknad i familjen i de få redovisningar som finns på nätet) var notarie i Narva ger ju ett intressant perspektiv på att han kan ha varit gift med Katarina K eller Margareta Hedvig K? Och att Felicitas Wadst i så fall kanske föddes där. Wilhelm W verkar vara en bra faderkandidat. Johan som avled 1693 var ganska säkert gift med en Annika Burg, jf. begravningsverskortet?