NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-29, 22:31

Ädla och wälborna Fru Professorskan Margareta Hedvig von Cracho begravdes 15. mars 1727 i Nässhult (Nästeshult), Hjorted (H), grannsocken till Tuna. Elias P. blev utnämnd till professor i Åbo, men hann aldrig tillträda innan han avled i Uddevalla 1708.
Ingen bou efter henne i Tjusts häradsrätts handlingar, vad jag kan se.


På samma plats avled hushållerskan Ulrika Bergman 1734, 32 år gammal. Antagligen samma Ulrika Bergman som 1732 fanns i Hökhult, Tuna, i Erik Lillias hus. Han vittnade på hennes vägnar i Tunaläns häradsrätt då hon fått ett oäkta barn med regementeskvartermästaren Johan Justus von Linde. Han var 1715 regementesadjutant vid Närke Värmlands tremänningsregementes stab, alltså en man som Erik Lillia kände sen tidigare. Kanske på besök hos honom på Hökhult?


Mantalslängden 1727 anger ingen Margareta Hedvig i Nässhult. Och det är svårt att förstå vem Ulrika Bergman var hushållerska åt där 1734.

Jag tror inte att Margareta Hedvig K fick nåt barn med Elias Parnovius. Det är nog mer troligt att hennes omyndiga dotter är född i ett tidigare äktenskap? Och Monica, jag glömde Jonas Edgren ett ögonblick..