NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-29, 20:02
Niklas,
Tusen tack för alla inspel och nya infallsvinklar och källor! Här var det mycket nytt att tänka på. Hade ingen aning om detta med Wassenius/Wadst. Men Wilhelm och Jacob hetter alltså Andersson; är det söner till Anders Olofsson och Ursilla Wadst? Hur kan man få tillgång till innehållet i begravningsverserna? Kan man anta att Johan Wadst var gift med en Annika Burg?


Monica,
Jag har sett igenom hela Gbg rådhusrätt bou EIIIB:1 1696-1747. Inga spår av kända namn. Men jag såg ju inte efter Wassenius. Jag har också sett på Göta hovrätt i Gbg och Bohus EVIIBAA:2212 och 2213. En hel del om jungfru Stina Pernovia i 2213 (s.110, 119-121, 127, 135, 147, 154, 375); utan att jag helt förstår vad det handlar om. Det är Christian Hammar i Uddevalla som är kärande och hon är svarande.



När det gäller Katarina K och Margareta Hedvig K; den förstnämnda anges vara mormor till Katarina Felicitas Lillia i Tunalän häradsrätt. Margaretas dotter anges i Uddevalla rådhusrätt ha rådman Wadst som faderbroder och laga förmyndare. Kan bägge ha varit gift med varsin Wadst? Vi vet ju inte att Margaretas dotter hette Wadst, och faderbroder kunde också betyda en man som var gift med fars syster? Eller inte?