NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-29, 08:52
OK, om du skummat Tunaläns böcker, tror jag för tillfället att det kan vara mer intressant att försöka hitta något från tiden innan Felicitas giftermål med Erik L.

Det var som jag trodde: Margareta Hedvig gifte sig med Elias Parnovius i Göteborg 1707 och det var då bou och avvittring gjordes efter hans första hustru. Det framgår i Uddevalla Rådhusrätt (v557088.b3140.s281).

Om Margareta Hedvig var änka då, bör man ju kunna finna en bou eller förmyndarutnämning för deras dotter om man läser bakåt från 1707.

Jag hittade inte målet i Göta Hovrätt (mars 1709) och skall idag få experthjälp av en god vän som arbetat på RA. Bara för att vara säker på att jag inte missat något... Jag tror att om man kan hitta detta, så bör man få en beskrivning av situationen. Skulle sitta fint!

Den Johan Wadst som dog 1693 är högintressant som far till Felicita, liksom denne Anders du hittat!

Det vore kul att en gång för alla hitta Katarina Felicitas ursprung, och jag tror att vi är på rätt väg. Synd bara att vi hamnade i Göteborg. Är så knöligt att forska på... :/

Skall vi dela upp läsandet? Om jag tar protokollen i Göteborgs Rådhusrätt, kan du gå igenom bou för densamma? Den utan register?