NULL Skriv ut sidan - SV: Landskrona stadsförsamling CI:6 (1791-1812) bild 347 / sid 190: läshjälp far

Anbytarforum

Titel: SV: Landskrona stadsförsamling CI:6 (1791-1812) bild 347 / sid 190: läshjälp far
Skrivet av: Erik Lind skrivet 2020-12-29, 00:09
Hej Erik!
 
Jag tyder hela notisen såhär:
 
”den 6 October lätt Bagare Gesällen And: Löfstedt
med dess Trolofwade Käraste Ingrid Johan-
na Tulldahl döpa sin dotter Johanna
Maria, född den 1 dito. Susc: Målaren Herr
Rybergs Hustru, Test: underLäkaren Herr
Fröberg, Målaren H. Ryberg, Uhrmakare
Gesällen Möller, Glasmästare Gesällen
Löfstedt, Stadswaktmästaren Lilljegrens
Hustru, Jungfru Anna Maria Ekman,
Jungfru Cecilia Pettersson.”
 
Ingrid Johanna Tulldahl hittar man för övrigt i mitt eget släktträd; hon föddes 1786 26/1 i Lunds domkyrkoförsamling som dotter till vice kronolänsmannen, sedermera borgaren, hökaren och grovbrödsbagaren i Lund Carl Johan Tulldahl (född 1757 13/12 i Lunds domkyrkoförsamling; hans mor Mätta Bertilsdotter var kusin till en av mina förfäder) och Catharina Jönsdotter Hörling (född 1760 i Höör, enligt uppgifter i Lunds domkyrkoförsamlings husförhörslängderna).
 
När det gäller Ingrid Johanna Tulldahl så har jag fått fram att hon levde som änka i Landskrona ännu 1843, men hennes dödsår har jag tyvärr inte lyckats hitta; hon gifte sig 1812 13/3 i Landskrona stadsförsamling med dåvarande kronobagaregesällen Andreas Löfstedt. Jag har ännu inte lyckats hitta dem i någon av Landskronas husförhörslängder, men kronobagaren Andreas Löfstedt dör 1843 29/1 i Landskrona stadsförsamling, 57 år gammal (alltså född omkring 1786).
Hej Markus!

Tack så mycket dels för din tydningshjälp, men också för den kompletterande informationen kring Ingrid Johanna Tulldahl. Med denna informationen har letandet underlättats avsevärt. Kul också att höra av en släkting, om än avlägsen.