NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-28, 18:27
Jag har försökt att hitta ytterligare ledtrådar i Tunaläns häradsrätts domböcker, just efter dödsfallen 1732 och 1745, och det var ju då jag hittade Felicitas Lillia och den obegravda mormodern, men jag har absolut inte lusläst. Där kan det vara mer att hämta. I Uddevalla rådhusrätt har jag följt med ut året 1709, och sett att Parnovius änka Margareta Hedvig anklagas för att ha transporterat egendom från sterbhuset till Göteborg. Dessutom är det mycket tal om skeppet Blå Lejonet, som väntas hem med en last som ska ingå i sterbhusets behållning?

Jag har sett i register till bouppteckningar i Göteborg rådhusrätt och magistrat, men inte hittat henne där. Det ser ut att finnas två serier med bou, den ena utan register. Där kan man ju börja leta.. Dessutom en längd över borgerskapet i Gbg. Där finns Gabriel Wadst 1701, och ett par år senare Anders Wadst. Vem var det? Annars ser det ut som att Katarina von Krakewitz möjligen kan ha varit dopvittne i Gbg Kristine 27/4 1717 (Majorskan Fock)?

Spännande om vi kan hitta målet i Göta Hovrätt, och dotterns namn står där. Vilket år gick det vidare dit? Kanske målet blev avvisat?