NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-27, 11:16
Något slog mej just: jag tror att det du hittat i Tunaläns dombok, där Krakowitz kallas Katarina Felicitas mormor, är ett rent guldkorn och det närmaste sanningen vi kommit.
Men nu tänkte jag: om det var så att hon var mormors syster och tagit hand om barnen så länge de kan minnas, så skulle hon ju kallas mormor och inget annat, eller hur? Det behöver inte vara hennes biologiska mormor. Kanske var Felicita Wadst fosterdotter till Katarina?

Jag har nu läst Uddevalla Rådhusrätt 1709, och där står att Wadst är Margareta Hedvig von Krakowias dotters faderbroder och att flickan har sitt fadersarv innestående i sterbhuset efter Parnovii, så att hennes rätt bör bevakas då bouppteckning görs. Alltså har Krakowia varit gift innan och har en dotter med efternamnet Wadst. 

Jag tolkar det som att jungfru Stina Parnovia som krävs av Hammar vid ett ex ord ting 3 mars 1709 (v557088.b3680.s333) var dotter till Elias Parnovius och hans första fru.
Vid ord ting 8 mars 1709 (v557088.b3700.s335) är det Margareta Hedvig som sätts åt, och då talar hon om sin omyndiga dotter (Felicita Wadst??) som har sitt fädernesarv innestående.

Vet man när denna Margareta Hedvig gifte sig med Elias? Jag hittar inte uppteckningen från maj 1707 som skall vara gjord i Göteborg och inte finns några vigselnotiser i Domkyrkoförsamlingen då heller för det bör ju ha varit vid den tiden. Suck.
Vet man när och var Margareta Hedvig dör?

En annan sak jag funderat över: Felicita döper sin förstfödde son till Jakob Vilhelm, betyder det något i sammanhanget?