NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-27, 10:38
Läste nånstans på nätet, men hittar det inte nu, att någon Krakewitz i Sverige anses ha sitt ursprung på en plats som heter Krakow-am-See i Pommern.


AG Fock var kapten i Smålands femmänningsregemente; enl. Lewenhaupt 1711-1712. Rullorna jag har hittat inkluderar inte dessa två år (2010 har minst ett kompani i regementet en vakant kompanichefpost). Redan i oktober 1710 nämns soldater i Kapten Focks kompani i Malmö garnisons kyrkbok, och i december 2011 är löjtnant Erik Lillia i Malmö rådhusrätt på vägnar av kapten Fock.


Vad utropstecknen betyder vet jag inte. Men det var strängt förbjudet att lysa tre gånger samma dag om inte 1) brudgummen omedelbart skulle sändas ut i krig eller 2) en av parterna låg för döden. Men det skedde ju också för att säkra att barn föddes äkta. Vigseln stod 5 dagar efter lysningen. Jag tippar att dottern föddes 1712, och troligen i Göteborgstrakten /Bohuslän, eftersom det var där Smålands femmänningar placerades det året. Men just den kyrkboken vi behöver kan ju vara försvunnen.


Arkiv digital har ett register för alla socknar i Göteborgs- och Bohuslän (inte staden Gbg) där jag hittade Johan Abraham Krakewitz 19 år, Smålands tremänningsregemente, död i Hogdal 1718. Det borde vara han som föddes i Dannäs 1696, bare litegrann felaktig ålder.