NULL Skriv ut sidan - SV: Lagfartsuppgift Gård 156 i Eskilstuna

Anbytarforum

Titel: SV: Lagfartsuppgift Gård 156 i Eskilstuna
Skrivet av: Lilian Andersson skrivet 2020-12-27, 00:02
God fortsättning.
Har kollat Snevringe Häradsrätt i ganska många år men kan inte hitta något.
Jag har kollat första gången Augusta Amalia förekommer i kyrkböckerna m efternamn. Det är Konfirmations uppgifter 1847 för Augusta Amalia Bergström G 58, ingen uppgift om föräldrar. Torshälla AI:16a sid 198.
När hon tar ut lysning år 1855 Torshälla C:4a bild 98-99 är det J P B som är hennes giftoman, fader (m styf tillagt) o förmyndare.


Jag har också läst Fader okänd o  där står ju väldigt mycket. Bl a "Vem har rätt att ärva?"  Först nu förstår jag varför det står i moderns Bpt "som närmaste arvinge" moderns syster. I Bpt nämns ju också ett testamente "till förmån för efterlämnade maken o deras fosterdotter Augusta Amalia". Har jag tolkat 1734 års lag rätt? Att om inte testamentet funnits hade moderns syster ärvt men dottern hade blivit arvslös p g a hon var f oäkta?
Vem fadern var går nog inte att få fram. JP B gifter senare om sej o de får 3 gemensamma döttrar som blir arvtagare efter att båda föräldrarna avlidit.
Funderar bara på vad moderns testamente fick för betydelse för Augusta Amalia? Inget alls -  kan inte hitta något arvsskifte.