NULL Skriv ut sidan - SV: Jon Staffansson Skinnabo

Anbytarforum

Titel: SV: Jon Staffansson Skinnabo
Skrivet av: Hans Hermansson skrivet 2020-12-26, 23:10
Det är mycket svårt att säga om Per Börjesson var far till Staffan Persson. Jag och min släktforskarkollega har en teori om att han kan har varit farfar. Fram till 1673 anges en Per med hustru. 1675 och 76 anges ingen brukare alls. Det stämmer ungefär med Per Börjessons "pensionsålder" om han var född cirka 1612. 1689 anges tydligt en Per P , och "i samma gård" Staffan P.  Det känns troligt att Staffan är son till denne Per P, och möjligen sonson till Per Börjesson.

Alternativt kan denne Per P vara en bror till Staffan , isåfall brukar han bara gården ett år, sedan kanske han flyttar till sin hustrus föräldragård. Eller så har skrivaren skrivit fel, och det är Per Börjesson som avses.

Staffan Persson döper ju även en son till Börje.
Jag har hittat en person till i kyrkoräkenskaperna som säkert har en anknytning.

9/4 1693 skänker "Per och hustru" i Skinnabo 8 öre till kyrkan
23/4 samma år "I testament för hustru Agda i Skinnbo"

Kan detta vara Per P:s hustru som dör 1693?  Det kan förstås även vara Per Börjessons hustru, men jag tror inte det är så troligt. Men man kan nog vara ganska säker på att Agda är antingen mor eller farmor till Staffan. Han döper ju även en dotter till Agda.

Det förekommer även en hustru Elin i Skinnabo som fadder vid dop 1696 och 1699. Man får inte glömma att det ju även finns en båtsman i Skinnabo vid denna tid. Dock verkar hans hustru ha hetat Karin.

Detta är mest spekulationer förstås, källorna är inte särskilt många vid denna tid. Hoppet står nog till om domböckerna kan ge klarhet.