NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-26, 10:47
God fortsättning Monica!


Väldigt smart att kolla Kräcklinge. Jag tror nog det är han. Och begravningsdatum 24/7 har blivit dödsdatum 24/8 i de militära rullorna. Ganska lång transport fån Bro till Kräcklinge för övrigt.


Jag har också hittat Per Lillia i Kolbäck, men inte vigseln som du nämner i Bankekind. Det kan vara vår Erik L? Kräver närmare efterforskning.


Ja, jag tror att det måste vara så att gårdarna i underhållslängden ska stå för underhållet. Därmed behöver inte Kolbäck ha nåt med Erik Lillias ursprung eller bostad att göra. Men det verkade lovande, eftersom han uppges vara född i Västmanland. Alexander Gustaf Fock var en kort period 1714-1718 major i det indelta Närke-Värmlands regemente, och det var då han han var bosatt påmajorsbostället Lind i Askersund. Och det måste ha varit därför Felicitas begravdes där. Enligt några anteckningar jag hittat fanns han och frun i Kristinehamn åtminstone 1713 och 1714. Major Gustaf Fock var dopvittne 30/5 1713 (CI:3 s.20), Fru Catharina Krakou var dopvittne i mars 1714 och Major Fock och Majorskan Fock i januari 1714 och Majorskan Fock 25/5 1714 (CI:3 s.40). Den 15/8 1714 var herr Capitain Lillia dopvittne för insp. Jacob Lysell och Sara Camitz son (s.43).


Men det mest intressanta jag har hittat är detta: I Tunaläns häradsrätt 28/1 1745 har cornetten Schildt instämt Fru Felicitas Lillia till vintertinget. Men hon kan inte närvara "det hon är hindrad deraf, att hennes mormoder står obegrafwen" (AIa:14 s.13). Catharina von Krakewitz avled 2/1 1745 och begravdes 5/2 i Tuna.


Tunaläns häradsrätts 24/1 1727 berättar också att A G Fock tillhändat sig Fnyrfall av löjtnant Anders Johan Schildt 5/4 1725 (AIa:9 bild 20+30). Dvs året efter att Erik L gift in sig i familjen Schildt.


I Uddevalla dombok 1709 enligt gbgtomter.se/Rote_9/9.20.pdf står det att en Margareta Krakovia (variant av Krakou/Krakewitz?) hade svågrarna rådman Wadst och inspektor Edgren. Hur detta hänger i hop, om det gör det, vet jag inte. Men om "mormoder" skall tolkas bokstavligt (och det kan ju förklara den nära kopplingen mellan dessa familjer) så måste Catharina von Krakewitz/Krakou ha varit gift med en Wadst innan hon gifte sig med Fock. Svåger tror jag inte behöver tolkas bokstavligt, eller i dagens mening. Jag har sett svåger användas om systers måg t.ex. så det kunde nog vara lite variabelt hur det användes. Det fanns f.ö. en rådman Hans Krakou i Göteborg på 1660-talet.