NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-12-26, 09:56
Hej Pernilla och god fortsättning!

Jag tror nog som du att Katarina Felicita var "inhyst" hos Focks hustru, om det nu inte var så att Erik var gift en gång emellan 1716 och 1724. Men hur skulle han kunna ta hand om ett litet barn om han var ute i fält? Det verkar ju som om det fanns ett ganska nära band mellan familjerna då de båda hamnar i Tuna socken. Eller fanns det någon förklaring till det?

Kan inte tillföra något nytt vad gäller pensionerna.

Inte heller jag har funnit Katarina Felicitas födelse då jag gått igenom samma härad som du, plus Linköping, åren runt broderns födelse.

I Kolbäck hittar jag en Per Lillia, märr- och ängesvaktare, gift med Karin Persdotter. Han fanns på Strömsholms Stallstat med Esbjörn Reuterctantz som chef. Samme Esbjörn Reutercrantz är en av tre som givit attest vid Erik Persson Lillias vigsel med Helena Hansdotter 1704 i Bankekind, dotter till major Hans Nilsson i Ersta  (C:3 pag. 263) (mtl Bankekind 1704,  A0005879_00026)

Per Lillia var född ca 1629 och död 1702 (Kolbäck F:1, pag. 28) och Karin Persdotter född ca 1635 och död 1699 (Kolbäck F:1, pag 26).

Kan gårdarna bredvid Focks namn betyda att det var gårdar som försåg honom med "lön"? Det vill säga att han fick inkomster av gårdarna avkastning. Men varför så långt bort i så fall? Arvika är ju inte nära Askersund alls och Fock verkar inte ha någon anknytning alls till Värmland förutom sin beställning vid Närke och Värmlands regemente.

Åsen (Västerkvarn) i Kolbäck har bara en dräng Erik 1702 och 1704 är han borta. Kan det vara så att han fanns på det stället då han blev soldat? Fast i vigselnotisen för 1704 står att han närmast kom från Gillberga och Lista.
Erik Lillia begravdes antagligen i Lagerhielms familjegrav. (Kräcklinge C:1, pag. 30)