NULL Skriv ut sidan - SV: Lillie i Tuna, Kalmar län

Anbytarforum

Titel: SV: Lillie i Tuna, Kalmar län
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2020-12-25, 19:44
Hej Monica
Jag tror det kan vara en möjlighet att Catharina Felicita och Wilhelm Jacob kan ha varit "fosterbarn" hos Alexander Gustaf Fock och hans fru (om inte Erik L var gift en gång till mellan fruarna Wadst och Schildt, och denna dam evt. var mor till dottern). Det verkar iaf som att Catharina Felicita var en slags husjungfru eller bara bodde hos Focks änka i ganska många år. Jungfrun i Hökhult 1730 var kanske inte Catharina Felicita?


Hittade en ny källa där Capitain Erich Lillie (med majors afsked) anges vara född i Västmanland. Krigskollegium Krigsmanshuskontoret D:4 bild 47. Till höger under årstalet 1720 står Västmanland, Strömsholms län, Snävringe härad, Kolbäcks socken, Åsen; Cronan behållit 1/2. Betyder det att denna gård skulle stå för hans underhåll? Betyder det att han bodde där? Samma info nämns i D:5 bild 89.


Andra längder som omhandlar gratialister nämner Major Erik Lillia med pension senast 12/2 1728, med felaktigt regemente; Calmar reg. (D:7 bild 260). Detta är ändrat till Närke-Värmlands regemente (det står inte tremänning här), med högre pension 3/11 1731, 15/4 1742 och 29/3 1744, och med angivet dödsdatum 24/8 1752 (D:8 s.41-42). Dito D:15 s.132.


Jag har sett efter Catharina Felicitas födelse tidigt 1716 i Askersund stad och land, Snavlunda, Hammar och Ramundeboda (samma härad som Askersund); men inget napp. Jag har sett efter Erik Lillias namn i Kolbäck, men hittills inte stött på honom. I D:4 står Major Alexander Gustaf Fock med flera gårdsnamn i Blomskog, Trankil, Karlanda och Arvika i Värmland. Har inte hunnit undersöka om han ser ut att ha bott där, eller om det öht kan förväntas. Kanske någon vet hur man ska tolka det här med gårdarna som står angivna vid sidan av de underhållssökandes namn?