NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Andersson (1655-1742) och sonen Nils Johansson (1686-1764)

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Andersson (1655-1742) och sonen Nils Johansson (1686-1764)
Skrivet av: Lars Drugge skrivet 2020-12-24, 16:05
Hej! Jag har kört fast med den här familjen, ovan som jag är vid den snirkliga handstilen så här långt tillbaka men också i att böckerna inte längre räcker och att jag inte kan ortsnamnen där uppe, jag som finner mig plötsligt ha rötter långt uppe i Norrland mitt i allt smålandsblod.

Vad jag kan se så både föddes och dog Johan Andersson i Råneå. Han gifte sig med Brita Nilsdotter som jag inte hittar varifrån hon kommer och de får i Degersel sonen Nils som flyttar ner till Småland. Av vilken anledning han gör denna flytt har jag ingen aning om. Han flyttar ju inte till någon stor militär knutpunkt, hamn, Stockholm eller liknande utan till lilla Hjälmseryd i Jönköpings län. Vad gjorde människor i Råneå denna "nybyggartid"?


Jag använder Arkiv Digital men gjorde en snabbkoll i Ancestry som jag inte vågar tro på. Där menar de att Johan Anderssons föräldrar är Anders Persson och Kerstin Danielsdotter och att Johan i sin tur skulle ha en dotter som heter Kerstin Johansdotter som gifter sig med en Nils Eriksson i Böle runt 1715. Kan detta stämma? Där kan jag faktiskt hitta vigselregistret men ser inte vad det står. Tack på förhand.


Stötte på detta av en händelse. Har du kommit längre?
Här finns info om dom
http://www.ulfhlars.se/Genealogi/Lsn/Henning%20Larsson.htm