NULL Skriv ut sidan - SV: En son Nils född 1744-02-28?

Anbytarforum

Titel: SV: En son Nils född 1744-02-28?
Skrivet av: Berndt Boberg skrivet 2020-12-20, 21:56
Jag vill framföra ett varmt tack till er Harald Nordius för all er information  till mig i detta ämne.
Angående den aktuella Stina Andersdotter, så finns det aktuella namnet antecknat på henne i den aktuella födelse & dopboken som har tillhört Dunker församling, där påstås ju också att hennes biologiska fars namn var Anders Ersson, men detta ifrågasätter jag om detta var korrekt, och hur det var med detta kan ju ingen nu levande person säkerställa? Under senare delen av hennes levnad så finns där ju namnet Christina Söderström antecknat på henne.
Jo i det aktuella soldatregister så får jag ju endast träff på en Jonas Boberg som påstås vara född år 1715 som eventuellt kan ha varit biologisk far till min aktuella förfäder Inspektoren Nils Boberg? Min nu avlidna far berättade ofta för mig under sin levnad att hans farfar hade sagt till honom att deras Bobergsläkt ursprungligen skulle ha varit av Vallonsläkt? Vallonerna talade ju Flamländska, i vart fall så stämmer efternamnet Boberg ej in på det Flamländska språket?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg