NULL Skriv ut sidan - SV: Fanjunkare Christian WINCKLER, fältväbel vid Kapten Segebadens kompani 1821

Anbytarforum

Titel: SV: Fanjunkare Christian WINCKLER, fältväbel vid Kapten Segebadens kompani 1821
Skrivet av: Björn Renneus Guthrie skrivet 2020-12-19, 16:23
Magnus

Fantastisk bra information. Stort tack för hjälpen!

Vad gäller Henriks hustrur - jag ser ingen motsättning i att hans första hustru Susanna är den som inte nämnd vid namn är den som begravdes 1752 och Elisabeth Nilsdotter, som dör änka 1763. Medges att det då måste ha gått fort - 9 månader - att gifta om sig och flytta till Lund. Yrkesbeteckningen "snickare" respektive "karettmakare" är ju inte heller väsensskilda.

Värt att notera: I 1721 års mönsterrulla för Konungens eget värvade regemente där Christian Winckler anges som fanjunkare och fältväbel noteras direkt under en Johannes Winckler, sergeant och fältväbel. Bröder? Jag gjorde ett bifynd i en sökning och fann en notering om en skrivelse till Kungl. Majt. 1839. Det ser ut som samme Johan Winckler.

Vanneberga by i Vinslövs socken tycks vara basen för denna gren av Winckler. Jag noterade att det också funnits en Ola Winkler, hussar och bosatt Vanneberga 1. Han dör 1851-03-30 (Vinslöv FI:1, 161), 45 år gammal.