NULL Skriv ut sidan - SV: Österlövsta

Anbytarforum

Titel: SV: Österlövsta
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2020-12-19, 16:19
Arvstvist efter Skogvaktaren Erik Olofsson/Olsson i Risön, Österlövsta född där ca 1675 (1674-1677), död där 22 augusti 1764. Bouppteckningen hölls  21 september 1764.
Lövsta tingslags HR, Domböcker, AI:5
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104560_00155 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104560_00155)


den 16 Februari 1765


”S. D. Til thetta Ting hade Skogwacktaren Erich Ersson och Thomas Ersson i Risön Löfstad(Österlövsta) Sockn, Olof Ersson i Råsla Wendel Sockn(torpet Rossle i Vendel eller gården Rossla i Björklinge?), Anders Fillmer i Stockholm, Kjerstin Ersdotter i Slada Hollnäs(Hållnäs) Sockn, Enckan Hustru Margaretha Ersdotter ifrån Gibo (Österlövsta), och Hustru Maria Ersdotter i Kalsbo (Kalvsbo i Österlövsta, min ana) låtit instämma sin Stiufmoder, theras afledne Faders Erich Olofssons i Risön Encka Hustru Maria Andersdotter uti följande påstående
1:o at utbekomma arf efter theras aflendna Moder Margaretha Tomasdotter
2:do den lösa egendomen efter theras afledne Fader Erich Olsson.
3:o betalning efter wärdering för en sädeslada, en foderlada, en sittstufwa, ett stall och et fähus; Hwilket jemte innestående bytes Säd K:derne (Kärandena) påstå det Swaranden bör til them utlemnas, och beswärja Boupteckningen, samt ersätta Rättegångsomkåstnaden.”


Senare nämns även:


”then af hennes afledne man Erich Olofsson under dh: 6 och 7 Octobris 1748 hållne Boupteckning och afwittring innan han trädt i sednare giftet med Swaranden.”
”then på Elinge Byes ägor upsatte nya ladan och hööladan på Åkerby byes ägor”
”så upwiste Swaranden thet af honom (Erich/Erik Olsson i Risön) under dh: 15 Septbris 1753 gjorde och wid HäradsR:n dh: 12 Octob. therpå följande intecknade, samt å nyo dh: 15 Octobris förledit år upwiste testamente utaf sådant innehåld: Then owisshet man äger om sin lefnads längd och sidsta dagar har gjordt mig erhvidnadt, at medan jag är wid hälsa och sundt förstånd något wisst om min lösa egendom, som jag nu lefwer, eller så framt Gud skulle för min kjära Hustru Maria Andersdotter kalla mig från werlden, tå kan finnas efterlemnadt, afsluta; warandes förthenskuld thermed thetta min fria och fulltänckta wilja, at om jag först skulle dö, hon tå för sig och wår arfwinge Abram Ersson, eller om flera under wårt ägtenskap blifwa skulle, orubbad äga och besittja, sedan hon mig hederligen och wäl begrafwa låtit, all lösa egendomen, sådan som then nu är, eller hädanefter bättras och förwärfwas kan såsom sin egen. I anledning hwaraf S:den förmente thet ej något arf kan äga rum; Men K:derne sade sig icke kunna lemna berörda Testamente (???end) innan the undertecknade.


Wittnen Michael Liewendahl och 12man Per Olsson edeligen fäst berörde Testamentes richtighet hwilkas afhörande såsom uthäradsboer S:den anhölt måtte skje ut i orten å instundande Laga WinterTing med Dannemora Tingslag.


Utslag”