NULL Skriv ut sidan - SV: Kock i Kockegården, Ödsmål i Solberga

Anbytarforum

Titel: SV: Kock i Kockegården, Ödsmål i Solberga
Skrivet av: Anna-Lena Benzia skrivet 2020-12-14, 22:42
Hej.
Du skrev något om Hans Larsson pärmar, var hittar jag dom.
Jag försöker också pussla ihop med hjälp av jordböcker, mantalslängder, vigselboken, dödboken och födelseboken. jag jobbar mest med Ödsmålsgårdarna och är mer eller mindre klar med Tegneby och Åseby. Mina anor försvinner ganska snabbt från Åseby. Tegneby är inte så omfattande som Ödsmålsgårdarna.
Jag har anor från Lars Svensson på Mellangården, genom sonen Sven Larsson och hans dottern Börta Svensdotter. ev är Lars son till Sven Pedersson/Persson dom dog 1666 24/10.
Börta gifter sig med Helge Andersson, f i Ödsmål Östergård 1698 2/1 föräldrarna är Anders Svensson och han hustru Ingeborg Helgesdotter.  Ingeborg kan vara dotter till Helge Pederson/Persson, men har svårt att bevisa det.
Jag funderar över och Helge och Sven Pederson/Persson är bröder? vad tror du?
Anders kommer också från Ödsmål, med pappa Sven men vilken? kan ev vara Rasmusson i något av hans tidiga gifte.
Sven Larssons hustru Anna Ollesdotter är också en knäckfråga. Det finns många Olle att välja mellan.
Helge och Börtas dotter Ingeborg Helgesdotter (hon också) gifter sig med en Per Anderssson som ev också kommer från Ödsmål, iallafall vid vigseln, har inte hittat någon bra kandidat till Pers fader. Per och Ingeborg får 7 barn, varav den yngsta Karin är min ana och hon flyttar från Ödsmål når hon gifter sig med Anders Frögd/Fröjd som är Corpral.
Karins bror Anders tar över efter föräldrarna.
Där är min koppling till Ödsmål.
Från gårdarna Tegneby och Åseby kommer Gunilla Bengtsdotter som gifter sig med Anders och Karins son Andreas Staf (också militär) och bor i Torsby, utanför Kungälv. Gunilla och Andreas son Gustaf flyttar sedan till Västra Frölunda och blir min farmors farfar, om jag fått rätt på alla anor.
Är det några av namnen du känner igen och som finns även i din forskning?
mvh
Anna-Lena