NULL Skriv ut sidan - SV: Jon Staffansson Skinnabo

Anbytarforum

Titel: SV: Jon Staffansson Skinnabo
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2020-12-14, 10:41
Hej Hans,

Jag har inte gediget fördjupat mig i Anders Gummessons hustru, men dessa är de uppgifter jag har skrivit in. Om du använder dem så dubbelkolla dem gärna.

Kirstin Sunesdotter

Född 1671 Buemåla, Vissefjärda
83 år vid sin död.
Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59:
...1705 var ett märkesår i byns historia. Då löste byns tre bönder för 150 daler ut gårdarna i Kimbramåla, som omfattade ett helt mantal, ett s k skatteköp, och jorden omvandlades från frälse till krono, dvs från och med nu erlade bönderna sin skatt till staten. De tre bönderna var enligt mantalslängden Per, Gumme och Nils, alla med efternamnet Joensson. Per och Gumme var troligen bröder medan Nils var ingift i byn med deras kusin på mödernet, Kerstin Sunesdotter. Sedan åtminstone 10 år tillbaka hade de brukat jorden i byn. Per 3/8 mantal, Gumme 3/8 mantal och Nils 1/4 mantal.
Källa: Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59, Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Nils Jonsson omkring 1694
1693 Sune Månsson med hustru har 1/4 mtl Kimbramåla.
1694 Sune Månsson, singel, delar 1/4 mtl med Nils Jonsson och hans hustru (Sunes dotter)
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Bosatt med Nils Jonsson omkring 1694 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Nils Persson 1706-11-10 Vissefjärda
drängen i Kimbramåla och Änkan i Kimbramåla.
Källa: plf

Bosatt med Nils Persson 1706-11-10 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Gift med Anders Gummesson 1712-10-20 Vissefjärda
Drängen i Kimbramåla och änkan
Källa: plf

Bosatt med Anders Gummesson 1712-10-20 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Död 1754-08-18 Kimbramåla, Vissefjärda
83 år
Källa: plf
----------------------------------------------------------------------------------------------
Sune Månsson (Kirstins far)

Född 1629 Buemåla, Vissefjärda
80 år vid sin död
Källa: Göran Johansson I Dackebygd 1995 sid 95 Vem var Gumme Persson i Torsjö, PLF döda

Död 1709-05-02 Kimbramåla, Vissefjärda
80 år gammal
Källa: PLF, Mantalslängder för Kimbramåla

Noteringar
Måns Jonssons morbror - Sune Månsson i Buemåla - figurerar också i domböckerna. År 1664 stäms Sune och kamraten Sven Bondesson i Bamsekulla för att de utan grund anklagat fru Yxkulls frälsebonde Tor Joensson i Bockabo för tjuveri. De dömdes för denna kan man tycka ringa förseelse till döden men benådades uppenbarligen. Sune Månsson diskuterades åter vid tinget i Vassmolösa 1667. Han anklagade då sin hustru Elin för "olovlig beblandelse" med salpetersjudaren Olof i Förlångsö. På sommaren år 1673 tog Sune i Buemåla och Per Månsson i Rörsbo med sig till tinget en soldat "i flygande fot gripen och bakbunden" som objuden gått till Håkan Gummesson i Kimramåla just som denne höll "en liten kollation för sina grannar som brukligt är för kyrkoherden".
(Göran Johansson, I Dackebygd 1995 sid 95 "Vem var Gumme Persson i Torsjö?")

(Jag har även själv läst i domböckerna om målet med hustrun Elin, men jag hittar just nu inte i mina anteckningar vilken dombok det var eller exakt vad där stod//Marie)

----------------------------------------------

Kirstins mor:
Elin

Född 
Sune Månsson diskuterades åter vid tinget i Vassmolösa 1667. Han anklagade då sin hustru Elin för "olovlig beblandelse" med salpetersjudaren Olof i Förlångsö.
Källa: (Göran Johansson, I Dackebygd 1995 sid 95 "Vem var Gumme Persson i Torsjö?")

------------------------------------------------

Enligt uppgifter i I Dackebygd 2002, sid 59, skulle Kirstins far Sune vara son till Måns Persson Ödde. Om detta stämmer (vilket jag inte har dubbelkollat) är Sune bror till Karin Månsdotter, f ca 1615, d efter 1674, gift med Jon Gummesson från Krysseboda som bosatte sig i Kimbramåla. Jon och Karin är föräldrar till Gumme Jonsson och därmed farföräldrar till Anders Gummesson.
-----------------------------------------------

Om vi backar till Kirstin Sunesdotter så var hon ju änka när hon gifte sig med Anders.

Dessa uppgifter har jag om hennes första man:

Danneman Nils Jonsson

Bonde i Kimbramåla

Född 1664-06 Kimbramåla, Vissefjärda
41,5 år vid sin död
Källa: Södra Möres Dombok 1737 N 31 sid 45

Gift med Kirstin Sunesdotter omkring 1694
1693 Sune Månsson med hustru har 1/4 mtl Kimbramåla.
1694 Sune Månsson, singel, delar 1/4 mtl med Nils Jonsson och hans hustru (Sunes dotter)
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Bosatt med Kirstin Sunesdotter omkring 1694 Kimbramåla, Vissefjärda
Källa: Mantalslängder för Kimbramåla

Död 1705-12-17 Kimbramåla, Vissefjärda
Dannemannen, 41,5 år
Källa: plf

Noteringar
Södra Möres Dombok 1737 N31 sid 45 (hösttinget?)
Eskel Börjesson i Bamsekulla och Hindrick Jaensson i Knappsmåla samt deras svärmor Maria Svensdtr i Kimbramåla haade instämt Anders Gummesson därstädes. Maria Svensdtrs man Pär Gummesson om 1/4 Kimbramåla, som Gumme, pär och Nils Jönssöner köpt 1705.

Enligt Lena Petersson i I Dackebygd 2002 är Nils inte bror till Pär och Gumme:

Lena Petersson, I Dackebygd 2002 sid 59:
...1705 var ett märkesår i byns historia. Då löste byns tre bönder för 150 daler ut gårdarna i Kimbramåla, som omfattade ett helt mantal, ett s k skatteköp, och jorden omvandlades från frälse till krono, dvs från och med nu erlade bönderna sin skatt till staten. De tre bönderna var enligt mantalslängden Per, Gumme och Nils, alla med efternamnet Joensson. Per och Gumme var troligen bröder medan Nils var ingift i byn med deras kusin på mödernet, Kerstin Sunesdotter. Sedan åtminstone 10 år tillbaka hade de brukat jorden i byn. Per 3/8 mantal, Gumme 3/8 mantal och Nils 1/4 mantal.

-----------------------------------------------------------

Som du kan se är vissa av uppgifterna ovan andrahandsuppgifter. Oftast är detta bara uppgifter som bekräftar vad jag har andra källor (mantalslängder etc) till, men du får ha detta i åtanke. Jag har också släkt i Kimbramåla men just Anders och Kirstin är lite sidogrenar för mig, därför har jag inte fördjupat mig i dem.

Hälsningar
Marie