NULL Skriv ut sidan - Jon Staffansson Skinnabo

Anbytarforum

Titel: Jon Staffansson Skinnabo
Skrivet av: Hans Hermansson skrivet 2020-12-10, 19:46
I ett par inlägg från 2014-03-04 och 05 ställdes frågan var Jon Staffanssons (d. dec. 1751 i Skinnabo) hustru Elin Persdotter kommer ifrån. Dessutom ställdes frågan om Ingrid Jonsdotter (omkr 1738-1815) gm Petter Staffansson från Alsjö verkligen är dotter till Jon.

Jag är ganska säker på att jag har löst det hela, men kan givetvis ha tagit fel.

Jon Staffanssons förmodade far är Staffan Persson i Skinnbo, och tittar man i mtl för åren 1723, 24 och 25 finns där en son Jon. 1726 är denne son borta.
Jon Staffansson gifter sig inte i Vissefjärda, ej heller föds hans troliga dotter Ingrid i socknen.

Algutsboda finns kopplingar till längre fram, och i vigsellängden hittar jag:

18/11 1726 Jon Staffansson och Elin Pärsdotter i Hägerås

Alltså samma år som Jon försvinner från Skinnabo, enligt mantalslängden.
Dock står ingenting om var Jon kommer ifrån.
Dottern Ingrid Jonsdotter anges i Vissefjärda hfl vara född 1738.

Algutsboda födelsebok:

1737: Den 24 juli döptes Jon Staffanssons och Elin Persdotters ifrån Hägerås dotter Ingrid. Föddes d. 20 juli.

Jag tittar sedan bakåt för att se när Jon och Elin får sitt första barn:

1728: 19 juli döptes Jon Staffanssons och Elin Persdotters barn i Hägerås kallat Ingrid
bland dopvittnena finns hustru Ingrid från Skinnabo i Vissefjärda.



Tittar man sedan i mtl för Vissefjärda 1737- 38 så ser man att Jon Staffansson dyker upp just 1738. Min teori är alltså att han gifte sig till Hägerås 1726, och flyttade sedan tillbaka till fädernegården. Det jag inte kan kolla är om Jon verkligen försvinner från Hägerås 1738, mantalslängder i Algutsboda finns inte hos SVAR för de aktuella åren.

Jag har inte lagt in länkar etc här, men jag tror att de som ev. forskar i denna släkt vid denna tid ändå lätt hittar källorna.