NULL Skriv ut sidan - SV: Kyrkoherde Ingolf i Näckenbäck

Anbytarforum

Titel: SV: Kyrkoherde Ingolf i Näckenbäck
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2020-12-10, 08:37
I ett inlägg den 5 december spekulerade jag om var Bengt Andersson, som företrädde sin svärmoder Abluna i tinget 1602, hörde hemma. Jag misstänkte att det var nämndemannen Bengt Andersson i Hede. Nu tycker jag att det mesta tyder på det.
Dels är det en Ingolf Bengtsson som på 1640-talet övertar hans gård i Hede.
Dels framgår av Carl Larsson i Bys bok "En dalasockens historia" att denne Bengt Andersson hade en beryktad dotter Abluna!
Carl Larsson hade djupat i alla tänkbara handlingar, bl a i konsistoriets protokoll inom domkapitlet. Därifrån citerar han om ett antal händelser åren 1629-1647 där Abluna Bengtsdotter i Hede ställt till med "skandal". Hon föder ett stort antal barn utan att vara gift. Hon får böta, döms till spöstraff, rymmer till såväl Värmland som Norge. Återkommer till församlingen. Förvisas från stiftet men får efter faderns förböner stanna. En tid senare föds ett 7:e "oäkta" barn.
Namnen Ingolf och Abluna var synnerligen ovanliga. Bengt Anderssons i Hede koppling till kyrkoherdefamiljen är enligt min uppfattning tydlig. Kan ju vara av intresse för alla By-forskare som har härstamning i Hede. Vad som hände med Abluna den yngres alla barn framgår dock inte i Carl Larssons bok.
/Paul