NULL Skriv ut sidan - SV: Lagfartsuppgift Gård 156 i Eskilstuna

Anbytarforum

Titel: SV: Lagfartsuppgift Gård 156 i Eskilstuna
Skrivet av: Lilian Andersson skrivet 2020-12-06, 01:01
Hej o Tack för dina uppgifter.

Jag har under hösten forskat på fam Johan Petter Bergström o har nu kommit till slutet på på deras långa liv. Det var i hans första hustrus Bpt o testamente jag upptäckte Augusta Amalia som deras fosterdotter.
Torshälla Rådhusrätt o Magistrat F2A:11 1845-1860 bild 3420 sid 266.

Hon har noterats olika som "hennes oäkta", ibland "f före äktenskapet". Hon t o m står angiven "f Bergström".

I ditt svar från reg för Hfl 1894-1900 finns som tredje raden Hustru Augusta Amalia Carlsson.
Denna Augusta Amalia var f i Rytterne 1831 19 aug. Oäkta dotter till Pigan Margareta Katarina Ekeqvist St Ekeby. Rytterne CII:2 sid 14.
1834 7 okt flyttar mor o dotter till Kloster o Fors, Stensborg (tills. 9 personer fr St Ekeby) bl a Rättare J P Bergström.  1836 vigs Befalln.man Johan Petter Bergström o Margaretha Ekeqvist. De fr t Grönsö Kungs Husby o till sist kom de 1843 till Torshälla. När fru Bergström dör 1855 fl Augusta Amalia o gifter sej Carlsson.
Jag följde även henne till slutet o fann henne boende i Gården 156 i Eskilstuna som då ägdes av J P Bergström. Det var anledningen till att jag ställde frågan vem som blev nya ägare till G 156.
Var hon fosterdotter eller adopterad av Bergström?
Kan man hitta uppgift om det o i så fall var?


Mvh/Lilian