NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Nilsson på Apelskog i Bjärka s:n Västergötland

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Nilsson på Apelskog i Bjärka s:n Västergötland
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2020-12-04, 18:15
Ok, detta var inte lätt  :) . Men jag tror (?) att jag har hittat Matildas resa. Systrarnas bror Anders Larsson (med fru Anna Sophia och sonen Johan Axel) emigrerar också 21/3 1882 fast från Bjurum, se Bjurum AI:8 (1881-1891) sid: 79. Alltså samtidigt som Matilda.


Jag hittar vad jag tror är Anders med familj och en syster Thilda, 18 år, i Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:19 (1882) Bild: 1450 / Sida: 287. Avresa 24/3 1882 från Göteborg mot Hull ombord på Romeo. Från emigranten:

Name:   Thilda
Birth Year:   abt 1864
Gender:   Kvinna (Female)
Place of Origin:   Bjurum Västra Götaland Län, Sverige
Destination:   St Paul
Record Date:   24 mar 1882
Port of Departure:   Göteborg
Database Name:   EmiHamn
Occupation/Title:   Syster
Archive Call Number:   19:287:24877
Traveling Companion:   M
Principal Person:   Larson Anders


Även om det står 28 år på både Anders och Anna. Men det finns ingen annan liten familj från Bjurum som skulle kunna passa in vad jag kan se. Mathilda/Thilda får då felaktigt Bjurum som orten hon emigrerar från. Hela sällskapet ska till St Paul, MN.


Anders, Anna och deras barn skrivs senare in i Spring Lake Lutheran Church enligt ett medlemsregister där:

Name:   Anders Larson
Gender:   Male
Event Type:   Member List
Birth Date:   4 Jul 1849
Birth Place:   Medelplona Skb L
Departure Place:   Bjusum
Arrival Date:   1882
Marriage Date:   25 Mar 1826
Relation to Head:   Head
Church:   Spring Lake Lutheran Church
Spouse:   Anna Sofia Larson
Child:   Johan Axel Larson
Carl Werner Larson
Tilda Maria Larson
Howard Louis Larson
Gladys Maybell Larson


Det står här att Anders, Anna och Johan Axel emigrerade från Bjurum 1882 och kom först till St Paul vilket de lämnade 1887. Står också nämnt att Anna Sophia dog 21/8 1908. Vigsel året ska också vara 1876 vilket ancestry tolkar som 1826 :-)