NULL Skriv ut sidan - SV: Släkt och Dödskiva Crossover

Anbytarforum

Titel: SV: Släkt och Dödskiva Crossover
Skrivet av: Rikard Gebart skrivet 2020-12-04, 07:50
Jag har precis installerat och kört Dödboken 7 utan problem på en Mac med MacOS Catalina (10.15.7). Däremot var installationen av Crossover helt utan problem beroende på att jag hade svårt att förstå hur Crossover fungerar. Det är väldigt sparsamt med instruktioner på deras hemsida och det var mer av en slump som jag fick det att fungera.

Jag är inte helt säker på att jag greppat allt ännu men ungefär så här tror jag att man ska tänka för att få en smidig start:

* Efter installationen av Crossover (som inte var helt intuitiv) får man upp ett fönster med en ikon kallad "Run command"
* Dubbelklicka på ikonen "Run Command" och sök därefter rätt på CD:n med Dödsboken och kör PC-installationsprogrammet.
* Godkänn standardinstallationsväg osv, ändra ingenting.
* Efter att installationen av Dödsboken är klar dyker det upp ytterligare två ikoner i Crossover-fönstret, en för själva Dödsboken-programmet och en för avinstallation av detta.
* Dubbelklicka på Dödsboksikonen och sen är du igång.

Det som gav mig problem är att jag trodde att jag skulle ange Dödsbokens cd redan i grundinstallationen av Crossover och att jag blev väldigt förbryllad när inte dess installation gick igång. Dessutom har Crossover ett begrepp de kallar "Bottle" som de inte förklarar men som jag tror är en virtuell PC som körs under MacOS. Det tog ett tag innan jag fattade detta, trög som man är :-). Man måste välja flera olika saker (tre tror jag att det är) innan allt går igenom felfritt. Jag tror att det ska gå att lista ut för de flesta, speciellt om man förstår att det är Crossover man installerar och inte Dödsboken, den ska ju installeras senare.

Lycka till,
Rikard Gebart