NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Anders Håkansson Ståhle/Ståle

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Anders Håkansson Ståhle/Ståle
Skrivet av: Jan Wikander skrivet 2020-11-30, 17:57
Hej Tobias!
Tack för svar. Det är jobbigt att reda ut Ståhle-släkten eftersom namnen Anders och Alexander mfl återkommer i olika generationer och ner genom de olika familjegrenarna


Du skriver att Anders Henriksson Ståhle (1745) var gift med Helena Persdotter. Är det inte så att det är Alexander Ståhle (1743) som är gift med Helena Persdotter?


När du hänvisar till Anders d.y., menar du då Anders Ståhle (1778)?
Elin som föds 21 nov 1806 i Lilla Silpinge (Bräkne-Hoby 1801-1820 Födda C:7 Sida 35) har föräldrarna Anders Ståle och Inga Nilsdotter.
Anders Ståle och hustrun (samt inhysespigan Anna Ståle???) flyttar till Backaryd? (Bräkne Hfl A:8 1801-1806 Sida 137). Tyvärr står det inte mer uppgifter om denna familjen.


Plötsligt när jag skriver detta inlägg så hittade jag i "Backaryds bilagor till flyttningslängden 1805-1809" Bild 65, en intressant lapp.
På lappen står det: "Förre volontören Ståhles hustru Ingrid Nilsdotter som har åtfölgt sin man, hvilken blifvit dömd till arbete vi Allmänna Arbetsinrättningen härstädes, lämnas rätterlighet, att fritt obehindrat til på sin hemort Backaryd socken Medelstads Härad, återgå - Carlscrona Landskansli d 23 Junü 1805".
Det står inget om dotteren Elin som föddes 1806.


Frågan är vad som händer Inger/Ingrid Nilsdotter när hon kommer "hem" till Backaryd. Dog hon där?
Kom Anders tillbaka och gifte sig med Kerstin Persdotter???


Om någon vet varför Anders hamnade på arbetsinrättningen, så vore jag tacksam för info, samt info om Anders vidare öden fram till 1826 då han och Kerstin Persdotter får Abraham Ståle (född i Hjortsberga?)


Mvh
Jan Wikander