NULL Skriv ut sidan - SV: Brunzell / Brunsell

Anbytarforum

Titel: SV: Brunzell / Brunsell
Skrivet av: Torbjörn Björkman skrivet 2020-11-30, 00:34
Hej!

Jag har hamnat i den här tråden efter att jag sprungit på en Lena (Persdotter) Forsberg som vid sin död (1832-12-29) anges vara född Brunzell [Karlstad stadsförsamling F I:2 s. 215 (v6854.b112.s215)]. Flicknamnet Brunzell är en uppgift som inte tycks finnas någon annanstans än i just dödsnotisen, men den ser ut att vara korrekt, för omkring henne är idel mjölnare från Borgvik. Det är också en konstig uppgift för en Karlstadspräst att trolla fram ur tomma intet, så man kan nog anta att hon räknades till "släkten Brunzell", hur den nu definierades vid tiden.

Lena föddes i Borgvik 1751-02-21, dotter till mjölnaren Per Jacobsson f. ca 1705 och Lena Jonsdotter f.  ca 1713 [g. 1737-10-30]. Per och Lena (Jonsdotter) dog 1754-10-10 respektive 1753-07-26 och den föräldralösa Lena (Persdotter) återfinns sedan i husförhörslängderna under Brunzell-anfäderna och mjölnarna Jon Olsson och därefter hans son Johan Jonsson. Dessvärre finns förmynderskapsprotokoll i Grums härad bara från 1757 (och jag har inte hittat henne i de som finns framåt där), men troligast verkar vara att hon tagits omhand av först sin morfar och sedan sin morbror. Förutom vad jag hittat i den här tråden bör här alltså finnas följande dotter till Jon Olsson: Lena Jonsdotter f. ca. 1713, d. 1753-07-26.

Varje vidare information om Lena Persdotter Brunzell Forsberg och hennes föräldrar mottages med tacksamhet.

Lena Forsberg hade en något äventyrlig ungdom, hon var tjänstepiga i Segmon 1777, då hon fick ett oäkta barn (Johannes f. 1777 troligen d. före 1782) med gårdsfogden Lars Melin f. 1749*. Hon var 1782 tjänstepiga på Odensdal i Gillberga, då hon gifte sig med Lars Andersson Forsberg, mjölnare i Borgvik. De flyttade till Karlstad 1799 där Lars var kardmakare till sin död (1811). Lena dog 1832 hos sin dotter Sara och hennes man handlaren Johan Strandberg.

(Inom parentes: En observation jag gjort under försöken att dammsuga kyrkböckerna i den här hörnan av Värmland vid tiden är att namnet Lena egentligen inte är direkt vanligt. Ändå ser det ut som att de båda Brunzell-anfäderna, Jon och Jöns Olsson, har varsin dotter Lena hyfsat tidigt i barnaskarorna. Det kunde antyda att de har en gemensam Lena bakåt i släktleden också. Om detta nu hjälper någon vet jag inte.)

mvh,
Torbjörn Björkman


* Det är viss förvirring i källorna omkring Melins förnamn, han har ibland kallats Anders, vilket också återfinns överstruket och korrigerat till Lars, vilket möjligen reser vissa frågetecken omkring hennes senare mans (Lars Andersson Forsberg) identitet. Kan en vanärad Lasse gått till prospektiva släktingar i Borgvik och fått nystart med en mjölnarkarriär och bytt namn? Högst oklart, men kul hypotes att försöka be/vederlägga.