NULL Skriv ut sidan - Hjälp med att utröna Magnus Jonsson Bångs anor, född 1803 Brestorp

Anbytarforum

Titel: Hjälp med att utröna Magnus Jonsson Bångs anor, född 1803 Brestorp
Skrivet av: Robert Bergrik skrivet 2020-11-28, 19:41
Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att komma vidare på soldaten Magnus Jonsson Bångs anor.

Han föds 10 dec 1803, Brestorp, Hässleby, se Hässleby (F) CI:2 (1801-1848) Bild 20 / sid 31.

Hans föräldrar anges vara en Jonas Christiansson och Sara Börjesdotter, Sara uppges vara 26 år d.v.s född ca 1777.
Faddrar är bland andra Bönderna Daniel Jonsson och Nils Börjesson, båda Brestorp.

Då hfl saknas vid tiden för Magnus födelse och även födelse-och dopbok vid tiden för Sara Börjesdotters födsel så har jag kört fast här.

På Karl-Henrik Rydéns förnämliga hemsida:
https://edshult.eu/Kyrkbok/Hassleby_fb3.htm

Hittar jag Sara Börjesdotter och Jonas Christiansson med en eventuell storasyster till Magnus, Maja Stina, som tros ha döpts den 1798-10-14.
1798-10-14   Maja Stina   Jonas   Christiansson      Sara   Börjesdotter   hustru   Möcklemark   Rumskulla AI:2 p43   Hässleby LIb:2 p524   Kanske Maja Stina född 1798-08-28

Jag vore ytterst tacksam om någon vet något mer om om Magnus anor.

PS. Jag får passa på att tacka för all hjälp som jag haft av detta forum, hitintills har jag hittat svar på mina spörsmål vi andras frågor och svar. Magnus Bångs anor kunde jag dock ej se att någon utrett tidigare. DS.