NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp att tyda tack

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp att tyda tack
Skrivet av: Tord Elfwendahl skrivet 2020-11-27, 11:35
Hej Britt Marie, tack så väldigt mycket för dessa pusselbitar. Och nu ser jag att det börjar röra till sig lite. Jag har lite begränsat med tid just nu att lägga på att kolla upp individerna men noterade precis som du att Anders Peter inte fanns på det nämnda datumet i Varvs födda & döda. Uppskattar mycket att tog dig tid att se efter om han fanns någon annanstans.

Jag har så väldigt lite att gå efter eftersom detta inte är mina "hemtrakter". Jag håller mest till i Dalsland/Värmland/Ångermanland och rotar runt. :)
Nybygget under Westerg(ården) på And. Pet. Karlssons ägor. Se även AI:5 Varv s 43 där texten är mer lättläst. Till höger anges Anders Peters föräldrar, Anders Jaensson och Maja Lena Eriksdotter.

Uppgifterna om föräldrarna verkar inte stämma helt. När man tittar i hfl AI:6 och AI:5 Varv anges Anders Peter Andersson vara född 1800-04-10 Vinnerstad. Detta datum föds ingen Anders Peter, men däremot 1800-11-10 i Ängtorpet, Vedemö, Vinnerstad C:2 Vinnerstad s 293). Föräldrarna heter då Anders Jansson och Lena Persdotter. När man följer Anders Peter bakåt i tiden ser man att månaden har blivit förvanskad, 11 har blivit en 4. Se AI:3 Varv s 183, Martallen, Stenkilsvarvs ägor. I AI:1 Vinnerstad s 40 Ängtorp (Engetorp) ser det ut som om Maja Lena Persdotter är omgift 1808 med Peter Andersson. Anders Peter anges här flytta till Västra Stenby 1816-10-22.