NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2020-11-26, 07:58
Hejsan Juhani och Kjell!

Efter att ha tittat på en karta (se bifogad bild), och med tanke på att Johan döptes på vintern, håller jag med om att det är underligt att dopet gjordes i Enånger kyrka istället för i Njutånger kyrka. Finns det möjlighet att det var samma präst vid de två kyrkorna i slutet av 1690-talet och att tex dop utfördes i Njutånger kyrka, men blev registrerat i Enångers födelsebok. Förresten, var det prästerna själva som förde kyrkoregistren, eller fanns det någon slags skrivare/bokhållare som arbetade åt kyrkan? Kan det ha varit den "anställde" personen som var en och samma person för de två församlingarna i slutet av 1690-talet?

Kjell, när jag "ändå har dig på tråden" önskar jag ställa en fråga som egentligen kanske bör ställas under en geografisk rubrik här på Anbytarforum, men som också passar under diskussionsämnet Douhan eftersom den rör Åkerby bruk där Mårten och Jean Douhan jobbade i början på 1700-talet.
Jag har sett att antalet mantalsskrivna personer vid Åkerby bruk drastiskt minskar från mtl 1709 (34 st namn, 64 st personer) till mtl 1711 (26 st namn, 51 st personer). Känner du till anledningen till det?

Vänliga hälsningar,
Jan