NULL Skriv ut sidan - SV: Lindebrand

Anbytarforum

Titel: SV: Lindebrand
Skrivet av: Anna-Lisa Engman Zetraeus skrivet 2020-11-24, 18:20
Hej Lars och Ulf,

tack vare tipsen från dig Ulf lyckades även jag ta mig fram till Vigde i Kimstad 1728 10 20. Johan kallas här Cederholm och är gårdsfogde (på Runstorp). Han kallas oftast "arrendator".

Tyvärr lever inte Christina Lindbrand så länge. Hon dör 1733 03 01 och Johan gifter om sig med Greta Zetterling. De hinner emellertid  få två gemensamma barn: Hindric Jacob född 1730 01 22 och Samuel, född 1732 02 29. Båda sönerna har baron Wrede på Ramstorps säteri som fadder, sonen Hendric Jacob dessutom baronessan Lisa Schytte. Hendric dör 1738 12 15 och begravs på julafton "efter 9 åhrs lefverne"

 Jag har inga fler uppgifter om Samuel utom att han nämns i  Johan Cederholms bouppteckning 1740 (F II:1 s 37 och s 51) som son i förra giftet och är på det nionde året. 

Ramstorps säteri ligger vid Roxens norra strand och ägs av släkten Törnsköld/Skytte/Wrede.

Samuel Lindebrand och Lisken Berg får alltså minst 4 barn men deras födelseort och födelsedatum är okända. Kanske är alla barnen födda i Lönsås?

I Linköping  hittar jag flera Berg med militär anknytning som skulle kunna vara far till Lisken Berg, men
jag kommer inte vidare.

Lars, om du kontaktar mig via e-mail har jag mer info till dig.

Hälsningar och tack för draghjälpen
Anna-Lisa