NULL Skriv ut sidan - SV: Anna Persdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Anna Persdotter
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-11-24, 16:45
Tack ska du ha för all information. Då är alltså föräldrarna till den Anna som gifte sig med Erik Per Amundsson och Johanna Andersdotter.

Men den Anna som gifte sig med Börje Olsson i Grålös,  vilka var hennes föräldrar tro?

Mvh
Inger
När hon dog var hon 39 år, 8 mån. och 9 dagar, om jag räknar rätt från dödsdagen skulle hon varit född 6 juli 1727. På det datumet föddes ingen Anna Pärsdotter i Skee eller grannsocknarna, men det föddes en 20 april samma år i Skee. Föräldrar var Per Törgersson och Jöran Ifwersdotter på Bufwar ödegård. Jag har inte kollat, men jag tror det är samma Per Torgersson som man senare hittar på just Grålös Nygården. Jöran Iversdotter dör ganska snart och Per gifter om sig med en Anna Andersdotter 1731. Jag misstänker att det är samma Anna, nu Eriksdotter, som dör på Grålös Nygården som jag nämner ett par inlägg ovan. Enligt dödsnotis änka efter Pär Torgersson, och det är hos denna änkas husfolk som Anna Pärsdotter var piga när hon gifte sig. Men detta får man förstås försöka följa genom mantalslängderna.