NULL Skriv ut sidan - SV: Petter Andersson och Anna Sophia Elmgren

Anbytarforum

Titel: SV: Petter Andersson och Anna Sophia Elmgren
Skrivet av: Gunilla Jarfelt skrivet 2020-11-23, 16:21
Det förklarar ju då varför Sven Gustaf inte noterades som oä. Han gick ett sorgligt öde till mötes när han var 18 år. Då kvävdes han av en köttbit under spisning, står noterad som bagarlärling.

Anna Sophias två första barn, Gustafva Elisabeth och Göran Magnus, som föddes uä i Halmstad försökte jag ta reda på vad som hade hänt med, för hon hade tydligen inte med sig dem när hon flyttade tillbaka till Varberg. Sonen hittade jag lätt, han dog av kikhosta ett år gammal, men Gustafva hittade jag inte i dödboken. Men med hjälp av Arkiv Digitals personsök hittade jag henne i Söndrum, där hon gift sig med en stalldräng, sedermera brevbärare, vid namn Janne Johansson (står i vissa hfl som Johannes, men i födelseboken står det Janne). Hennes efternamn sägs vara Setterberg, men även Elmgren. Då kan man ju undra var hon varit i mellantiden, men jag antar att hon måste ha varit utackorderad, kanske som fosterdotter till någon. Tyvärr hittar jag inte hennes "whereabouts" före det att hon gifter sig. Jag tänkte att hon kanske hade varit gift med någon Setterberg innan Janne, men Setterberg kanske istället var hennes fosterföräldrars namn. Hon dog i alla fall inte förrän 1915-02-07 som brefbärareänkan Gustafva Elisabeth Zetterberg (tror i alla fall att det är ett Z) i Söndrum (N) Fammarp 2.