NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-26
Skrivet av: Yngve Aronsson skrivet 2005-02-03, 17:07
Örjan!
 
Det finns inget samband mellan dessa herrar efter vad jag kan se.  
Lars Wixner f1792 i byn Wik, Idenor var son till bonden Lars Ersson f1754 och hans hu Brita Persdotter f1754.(I samband med att Lars gifte sig har prästen skrivit fel namn på modern. Där står Marg.Danielsdot, som var Lars brors fru.). Lars bodde en tid i byn Wij, Idenor och kallade sig då Wiman. Återkom till Wik som husman och bytte namn till Wixner. Familjen flyttade till Rogsta 1830. Hade då fem barn.
(Lars fru Anna Jansdotter var syster med min frus FFMF.)
 
Erik Larsson Wixner f1761 i byn Wik,Idenor. Son till sockenskräddaren Lars Larsson f1722 i Överberge, Idenor. Hans 14 år yngre bror Nils efterträdde fadern som sockenskräddare och tog sig namnet Vikman. Hans mor Karin Ersdotter f1734 i Hälsingtuna.
 
Eriks fru Lisa Stina Engman var dotter till Anna Christ. Forslöf f1742 i Hille. Fadern insp. Engman har jag tappat förnamnet på just nu. Anna Christina blev änka 1778 och gifte 1784 om sig med comminister Er. Ekerström här i Idenor.
Jag har köpehandlingen när de kom till Idenor och köpte ett hemman i Storbyn 1778 från min släkt.
 
Är du intresserad kan jag plocka fram mer uppgifter, men då via mejl.
 
Att det finns flera Wixnersläkter i trakten vet du förmodligen. Bl.a. kom en bonde från byn Wik i Njutånger till Idenor med nytaget Wixnernamn.  
I Hudiksvall hade vi ju kopparslagere C.J.Wixner som enl. senaste nummret av Hudiksvallbygdens släktforskartidning var född i Söderhamn 1826. Sen har vi ju prästsläkten Wixner
osv.
Mvh,Yngve A