NULL Skriv ut sidan - SV: Måns Ingelsson

Anbytarforum

Titel: SV: Måns Ingelsson
Skrivet av: Petter Elmberg skrivet 2020-11-23, 12:35
I dopnotisen 1737 står det att Måns Ingelssons dotter döptes "hemma".
Något om personerna som nämns i samband med dopet:

hustrun Annika Askmans bar henne - båtsmannen Håkan Persson Askmans hustru Annika / Anna Hansdotter i Sällemåla, Fridlevstad
Vittnen:
Håkan Askman - båtsmannen Håkan Persson Askman i Sällemåla
Olof Ångerman - f.d. båtsman, vid tillfället troligen gårdman i Häjetorp, Rödeby
hustrun Anna Per Rys i Bjälkatorp, Fridlevstad - Anna Nilsdotter, g.m. f.d. båtsmannen och smeden Peter Johansson Ry

Det var intressanta uppgifter.

Tillnamnet Askman tycks för övrigt tillhöra rusthållet Sällemåla 34. Jag har en ana där, Hans Eriksson Askman (1684-1754) gm Maria Månsdotter (d 1711).

Jag har inte varit lyckosam i mina efterforskningar kring de andra Ingelssönernas ursprung. Kanske är de inte besläktade alls men under perioden 1721-1736 är det de enda Ingelssöner jag hittat. Det avser perioden från 1696 tom 1810.

Jöns Ingelsson (ingen ort uppges vid vigseln) gm änkan Maria Nilsdotter 1721 i Spetsmåla där de också bor enligt husförhörslängden 1733.
Maria har en son från förra äktenskapet, Bonde Andersson. Bonde har två halvsyskon, Sissa och Mårten, barn till Jöns Ingelsson och Maria.

Bromme Ingelsson gm Sissa Håkansdotter 1736 i Fridlevstad, han från Målatorp, hon från Bränteknuva.


Återkommer om jag hittar Måns Ingelssons eventuella bouppteckning.