NULL Skriv ut sidan - SV: Jerling / Gerling

Anbytarforum

Titel: SV: Jerling / Gerling
Skrivet av: Susanne Christiansson skrivet 2020-11-22, 14:58
Jag har följt detta ämne med stort intresse. Har hittat 4 kvinnor med efternamn Jerling i trakterna kring Sörmland, Västermanland, Stockholm och Västergötland som jag försöker koppla ihop med de andra Jerlings.


Det finns en Brita Jerling, född ca 1658, död 1745-08-31 i Björnlunda. Gift med länsman Daniel Faggot.


Det finns en Sara Hansdotter Jerling, död 1669 i Västerlövsta, Västmanland. Gift med Pastor Ericus Rolandi Bure. Två barn; en Roland Bure född 1666 och en Johan Bure född och död 1669. Med detta som underlag gissar jag att Sara är född kring 1640 - 1648.


Det finns en Catharina Jerling, död 1737 i Västerhaninge, Sthlms län. Gift med kaplanen Olof Bersundius. En dotter Anna Bersundia född 1682. Med detta som underlag så kan Catharina vara född på 1660-talet.


Så har vi en Margareta Jerling som gifter sig med kronobefallningsmannen Swen Borin. De får åtminstone en son år 1689; soldaten Anders Borin, som säger sig vara född i Västergötland och skolad i bland annat Borås. I Borås finns en prästsläkt Borin och troligen hör Sven ihop med den familjen. Eftersom Anders är född 1689 borde Margareta vara född på 1660-talet.


Enligt vad jag har sett på andra håll så är prästsläkterna vid denna tid noggranna med att deras avkommor gifter sig ståndsmässigt och därför tror jag att dessa kvinnor att döttrar till kyrkoherde Johannes (Hans) Larsson Jerling död 1689 i Frustuna.


Är det någon som kan hjälpa mig?


Med vänlig hälsning
Susanne