NULL Skriv ut sidan - SV: Hfl kring 1810 forts

Anbytarforum

Titel: SV: Hfl kring 1810 forts
Skrivet av: KG Hammarlund skrivet 2020-11-22, 12:44
Ja, det var en annan sak. Märkligt nog finns ingen dräng Jonas Månsson och ingen piga Greta Svensdotter på Boda i Torpa AI/4, varken i förra eller senare delen. Där finns en torpare Jonas Månsson men han är gift med Anna/Annica Gustafsdotter, så det stämmer inte. Även om hfl inte verkar vara särskilt noggrant förd borde åtminstone Catharinas födelse lett till någon notering där.
Catharina hade faddrar från Kvarnkulla, och där finns en Greta Svensdotter, född i Sund 1783, som (avflyttad) piga i Torpa AI/4 bild 99 sid 93. En liten trolig pusselbit.

TILLÄGG: Jag upptäckte att Torpa AI/4 är uppdelad i tre delar, men registret täcker bara del 1 och 3. Drängen Jonas Månsson född i Säby 1780 finns i Boda, AI/4 bild 167 sid 161, står som avflyttad till vad jag läser som Basarptorp i socknen. Men där finns han inte i hfl. På raden ovanför finns drängen Samuel Jonasson, avflyttad till Askeryd 1811. Jag funderade över om det blivit felskrivet, så att det i själva verket var Jonas (med familj) som flyttade till Askeryd, men av Torpas utflyttningslängd framgår att Samuel mycket riktigt flyttade, och någon Jonas Månsson finns inte där.

Om du hittat Catharina i Askeryd 1831, kan du genom äldre hfl hitta när hon kom dit och varifrån?