NULL Skriv ut sidan - Petter Andersson och Anna Sophia Elmgren

Anbytarforum

Titel: Petter Andersson och Anna Sophia Elmgren
Skrivet av: Gunilla Jarfelt skrivet 2020-11-20, 18:18
Jag har ett mysterium som jag gärna skulle få hjälp med att lösa - kanske någon redan har svaret?

Det handlar om Petter Andersson, f 1817-02-05 i Bräckan u Skafteröd, Ljung (O) som vid okänd tidpunkt och plats gifte sig med Anna Sophia Elmgren, f 1810-12-16 i Varbergs Stadsförsamling. Jag ser henne senast i Hfl Varbergs Stadsförsamling AI:9 på sid 111, då hon  är barnflicka hos sin bror kopparslagaren Anton Elmgren, 5:e roten nr 122. Där står hon som utflyttad 1831 till något jag inte kan tyda, kanske Istorp? Det enda Istorp jag hittar ligger i Mark. Vad ska hon göra där i så fall?

Därefter är det ett stort hål innan jag hittar födelsenotisen för hennes son i Göteborgs Karl Johan, då hon står som hustru till arb Petter Andersson. Jag hittar inte någon vigselnotis varken i Varberg eller Göteborgs Karl Johan. Och jag undrar verkligen var och hur en kopparslagardotter (fadern Samuel Elmgren var också kopparslagare) från Varberg hittar en soldatson från Ljung i Bohuslän.

Om någon därute har någon information om detta skulle jag vara oerhört tacksam! (Hennes dotter Anna Charlotta, f 1843-03-28, är min farmors mormor.)