NULL Skriv ut sidan - SV: Måns Ingelsson

Anbytarforum

Titel: SV: Måns Ingelsson
Skrivet av: Petter Elmberg skrivet 2020-11-19, 12:53
Tack för rättelsen. Det är en god iakttagelse, kanske kan inte prästen erinra sig hennes patronymikon eller så är hon kanske inte från bygden?

Jag har inte letat aktivt efter Elisabet i Fridlevstads dopbok än men jag har inte funnit någon Måns Ingelsson där.
Som du vet finns det en lucka i Fridlevstads husförhörslängd mellan 1753 och 1771. Sista spåret jag har är från Uddabygd (Husförhörslängd 1753: bild 161, s 44). Måns Ingelssons ålder anges där som 68 och Elisabets som 66. Det skulle alltså förskjuta deras födelseår till 1685 respektive 1687. Uppskattningen av Måns ålder från dödsboken är felaktig. Det kan stå 62 men vad jag kan se så sluter inte prästen 2:orna på andra ställen. Jag kan ha fel.

Det här är ett långskott, men det föds en Måns Ingelsson den 22 juli 1683 i Björnö (?) Mönsterås sn  (Mönsterås Födelse och dopbok 1635-1708, bild 75:s 126). Det är naturligtvis vanskligt att gå på namnlikhet men det är vad jag har för tillfället. Jag har inte hunnit kontrollera honom än. Men om Elisabeth stammar ifrån Jonsryd så kanske även Måns har kopplingar dit.