NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-11-12, 15:31
För att få en rimlig uppfattning om storleksordningen av antalet genealogiska anor på 1300-talet till en nu levande individ, så får man bygga ett scenario baserat på tillgängliga forskningsresultat.

En väsentlig faktor för resultatet utgörs av karaktären av det geosociala kluster som anorna tillhörde. För den stora majoriteten av befolkningen, den ofrälse, spelade den geografiska parametern störst roll. Som motpol får man gå till de friherrliga, för vilka den sociala delen vägde tyngst – många fick söka sig utomlands för att gifta sig ståndsmässigt och deras jordegendomar var vitt spridda i och utanför Sverige.

Människorna på landet påverkades ytterst lite av vad som hände utanför byn eller i landskapet. Folk levde oftast hela livet på samma plats som där de föddes och reste sällan eller aldrig längre än några mil bort. Byarna innehöll från två, tre till uppemot tio hus.

Under hela medeltiden och fram till den industriella revolutionen på 1800-talet, så gifte sig de flesta tillhörande allmogen med någon som var född inom ca 10 till 20 km avstånd. Kvinnorna var mer rörliga än männen som oftare var bundna till jorden de brukade. Allmogen var i princip låst till den bygd där de var födda…

För beräkningar kan man utgå ifrån att i ett medeltida hushåll fanns mellan fyra och fem personer, och att varje socken tycks ha haft ca 105 hushåll i snitt.

Som Dick Harrison påpekar, så är detta visserligen vaga approximationer, men de vilar på goda jämförelser och beräkningar, och det är föga sannolikt att det verkliga förhållandet avviker mycket från uppskattningen. Baserat på dessa antaganden så har DH kommit fram till att det dåvarande Sverige på 1300-talet hade ca 775 000 invånare fördelade på ca 1640 socknar.

Som en sann empiriker, så har jag undersökt hur väl detta stämmer för mina egna anor. Jag har valt att titta på min farfars, min farmors och min morfars anor, vilka alla var väl förankrade i allmogen.

Resultatet är entydigt och bekräftar att mönstret från medeltiden fortsatte ända fram till 1800-talets början.

Studien omfattar totalt 58 par anor med kända födelseorter. Farfars alla anor kom från tre närliggande socknar och farmors respektive morfars från fyra socknar. Två socknar var dessutom gemensamma för mina farföräldrar varav Tierps socken i norra Uppland var dominerande bland såväl min farfars som farmors anor - 70% av farfars anor respektive 59% av farmors!

Det sammanvägda resultatet blev att 82% av alla äktenskap skedde inom den egna socknen, och att 14% av äktenskapen skedde med en partner född inom 10 km avstånd. De resterande 4% gifte sig alla med en partner inom 20 km.

Baserat på detta resultat kan det med stor sannolikhet förutsättas, att i princip alla mina anor på min fars sida, liksom på min morfars sida, redan på 1300-talet bodde i de socknar vilka de återfinns i från mitten av 1600-talet till början på 1800-talet!

Utgående från den av DH accepterade uppskattningen att det i snitt fanns ca 105 hushåll i varje socken bestående av fyra till fem personer, kan man dra slutsatsen att alla mina anor på min fars sida härstammar från ca fem socknar i norra Uppland på 1300-talet med totalt ca 2100 till 2600 invånare. Av dessa var ca 40-50% potentiella föräldrar, varav en okänd andel var genealogiska anor till mig, och en lika okänd andel av dessa utgjorde mina genetiska anor på fädernet!

Storleksordningen av antalet genetiska anor på min fars sida på 1300-talet torde röra sig om ett antal hundra. Detta ligger mycket väl i linje med resultatet i Svar #488, där jag visar att mina då max 1868 kända IBD-kusiner härstammar från max ca 500 genetiska anor!

Om man antar att antalet invånare i de berörda socknarna tappade ca 40% av sin befolkning mellan år 1300 och 1420 så hade de då ca 1400 invånare. Idag har dessa socknar ca 8000 invånare tillsammans – ungefär 6,5 ggr fler, samtidigt som (nuvarande) Sveriges befolkning ökat ca 23 ggr under samma tidsperiod! Detta motsvarar för de berörda socknarna en tillväxt på ca 12,5% per generation och för (det nuvarande) Sverige ca 21,5%.

Slutsats: Alla mina anor på min fars sida härstammar från en utflyttningsbygd med ett starkt begränsat utbyte med andra genpooler, varför en mycket stor andel av mitt genom torde har sitt ursprung i norra Uppland och härstamma från ett fåtal hundra individer!