NULL Skriv ut sidan - SV: Måttenheten mål

Anbytarforum

Titel: SV: Måttenheten mål
Skrivet av: Marcus Nyberg skrivet 2020-11-12, 11:43
Nu har jag följt försäljningarna av fastigheten i lagfartsböckerna så långt jag kommer. Det är följande noteringar: 4 - 13 - 35 - 58 - 59 - 70 - 71 - 75

Det intressanta är väl de sista försäljningarna:

70 - Aktiebolaget medelpads lantmannabank köper gården av Jonas Olsson
71 - N.M Mikaelsson
75 - Härnösands stift, verkar som att den delas upp i flera delar 1:8, 1:9, 1:29?

Nummer 70 är ju antagligen en konkurs av något slag så att han fick släppa gården. Var det svea-jonke de?

Sedan nr 75. Det är väl inte så vanligt att stiftet köper gårdar tänker jag om dom inte tänker ha någon verksamhet på platsen. Hittade då detta:

Vårsta diakonissanstalt i Härnösand grundades av biskop Ernst Lönegren. Diakonissanstaltens primära uppgift var att utbilda diakonissor för Norrlands behov. Alltifrån starten har Vårsta vid sidan av diakonissutbildningen velat öva diakoni genom att uppehålla filialer.

En jordbruksfastighet i Torps församling i Medelpad, inköptes 1919, där inrättades Gälegården, ett skyddshem för flickor. Verksamheten utökades 1929 med Gäle-Nygård. Skolhemmet Gälegården upphörde 1940 och verksamheten vid hemskolan Gäle-Nygård avslutades 1947. Jämsides med skyddsverksamheten drevs Gälegårdens jordbruk.