NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Andersson

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Andersson
Skrivet av: Ido Leden skrivet 2020-11-10, 09:48
Tack!! Blunder av mig att inte noggrant kolla FB! Då är den spännande frågan vem som är mor till Elna född 1689. Olof Andersson var 1700 gift med Karna (Nilsdotter) o bosatt Hönsinge 9; Mantalslängder 1642-1820 Malmöhus län 1658-1820 (M) 31 (1700) Bild 1040 / sid 120. Enda Mtl där hustruns namn är utsatt. Ingen markering för att de har barn. I Mtl 1698 är Olof gift och har en son Anders. Sannolikt är väl att Karna är mor till Anders. I Mtl 1670 är Olof ogift och bosatt Hönsinge. 1671 är han gift och har ett barn. I olika Mtl för åren 1672-91 är Olof gift, men det finns inte någon markering för barn. Vad är rimligt att tro? Olofs första äktenskap (med vem?) resulterade i ett barn, som avled späd eftersom det i följande Mtl inte finns markering för några barn. Kan man lita på prästens markeringar för förekomst av barn är det väl rimligt tro att första hustrun avled och att Olof som änkeman någon gång i slutet på 1680-talet gifte om sig med Karna. Om prästen inte brytt sig om att göra markeringar för barn är kanske det sannolikaste att det var Karna som Olof gifte sig med redan ca 1671. Om än sparsamt så har dock förekomst av barn markerats i 1670-talets Mtl. Jag har sökt i DDSS vigselregister utan att få någon träff för Olof och Karna. Jag blir glad om du orkar kommentera. Ido L