NULL Skriv ut sidan - SV: Blumthal

Anbytarforum

Titel: SV: Blumthal
Skrivet av: Sverker P. Zethelius skrivet 2020-11-08, 11:53
Hittade denna gamla diskussion, men då jag träffat båda barnen som nämnts ovan, Marguerite (Goggo) Blumenthal gift med Konteramiral Maurits Knut (Moje) Östberg, Sthlm. och deras tre barn, samt Arthur Timén ohh Maja (efternamn okänt) när de brukade besöka min farmor som de var kusiner med. Deras mor Olga Nilsson var syster med min farmors mor Helena Nilsson, de var faktiskt 7st syskon Nilsson från Göteborg, och en broder Charles Viktor Nilsson, emigrerade samtidigt som Olga till USA, de lär ha rest på samma biljett. Charles kallade sig för Nelson over there. Arthur hade bott rätt länge i USA och bröt på Swamericanska vid sina besök minns jag. Arthur & Maja har en dotter Agneta, född 1940. De bodde i Stockholm på äldre dar. Deras biologiske far Arvid O. Blumenthal har jag dock dåligt med uppgifter om, han verkar ha försvunnit ur bilden rätt snabbt efter barnens födsel 1898 & 1901.

På bilden nedan ses Arthur (i mitten) & Marguerite (till höger) tillsammans med kusinerna Rosenberg i Göteborg, omkring 1913.