NULL Skriv ut sidan - SV: Andreas Andersson gm Anna Maria Olsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Andreas Andersson gm Anna Maria Olsdotter
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-11-06, 00:55
Hej!
 
Varför tror du Andreas Andersson var född i Tossene? Han verkar åtminstone inte vara född i socknen, möjligen i någon av de andra socknarna som ingår i församlingen men jag är tveksam där också. Ja, det står i Tossene AI:4 sid 123 att han är född i församlingen, men det står det på dottern Laura Mathilda också, och hon borde ha varit född i Bottna socken, Kville församling. 
 
Andreas Andersson dyker upp som dräng 1839 hos Anders Olsson på Skärholmens nedergård i Bottna, samtidigt som hans blivande hustru dök upp som piga på samma gård. Sedan gifter de sig 1842, och arrenderar torpet Dalarne på Skärholmens nedergård. Där stannar de till åtminstone 1871 när Anna Maria dör. Någon gång efter det blir Andreas undantagskarl på Lekene övergård i Tossene, jag har inte kollat men kanske hade något av hans barn den gården då. Det finns en bouppteckning efter Anna Maria men jag kunde inte hitta något av intresse däri. (v17.b179.s353)
 
Frågan är varifrån Andreas kommer när han blir dräng på Skärholmen 1839. Jag har kollat igenom hela mantalslängden för Bottna året före, och han fanns inte där. Han måste vara inflyttad någonstans ifrån. Skall jag gissa är han från Kville eller Svennebys socknar, som inte heller har kyrkoböcker bevarade. Jag skall leta igenom de också i morgon kanske, men inte nu.