NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-11-05, 00:23
Jag vill understryka att resultatet ovan inte innebär att jag anser 10 000 anor i 16:e generationen på något sätt är ett rimligt antagande. Syftet med grafen var enbart att illustrera storleksordningen på gapet mellan den s. k. teoretiska modellen – där inga randvillkor existerar – och den reella verkligheten.
 
Jag skrev i inlägget att 10 000 anor på 1400-talet utgjorde ungefär 2% av befolkningen. Jag glömde då justera för folkmängden i Skåne, Blekinge, Halland, Bohuslän och Gotland som tillhörde Danmark, och Jämtland som tillhörde Norge. Enligt Dick Harrison var folkmängden i det dåvarande Sverige ca 245 000 invånare.

10 000 anor utgjorde alltså så mycket som 4% av befolkningen – men, den mer korrekta jämförelsen är hur stor andel av den fertila vuxna befolkningen detta motsvarar!

Då nettotillväxten av befolkningen var noll omkring år 1418 så hade varje förälder ett överlevande barn, vilket innebär att ca hälften av befolkningen – omkring 120 000 - var potentiella anor till oss vars anor levde i det dåvarande Sverige.
 
Med denna bas stiger andelen anor enligt den enkla modellen till ca 8% av den fertila vuxna befolkningen i hela Sverige. En inte helt realistisk siffra, då välden för de flesta bestod av de närmaste socknarna, och antalet vuxna i fertil ålder i dessa små geosociala kluster knappast uppgick till 8% av landets vuxna befolkning…

I en studie presenterad i Science, baserad på data från Genis världsträd, som Anders Klarbring tipsar om (Svar #281) så deklareras att “Prior to the Industrial Revolution (<1750), most marriages occurred between people born only 10km from each other.”

Probanderna i grafen ovan hade till en mycket stor del sina rötter i adliga släkter och till en viss del i friherrliga ätter i generationerna bortom den 16:e.

Antalet ingiften bland de lägre samhällsklasserna torde som sagt vara klart högre, och antalet unika (fysiska!) anor därmed färre...
 
Anders Klarbring som tipsade om artikeln, skriver: ”Således: för den som har tid och intresse kanske det finns möjlighet att undersöka antal ”kusiner” och/eller antal faktiska anor, och eventuellt jämföra med, eller rent av kalibrera, teoretiska modeller?”

Ett mycket bra förslag, men intresset tycks till synes inte vara särskilt stort…